B737RHO MAX8 Header

RHO-Design Studio

x
x
Last Update : mrt 2023

X

B737RHO – BLUE PRINT

x

x

x

B737RHO BLU

x

x

Copyright

Alle (auteurs-)rechten op de inhoud van deze website, te weten alle teksten, afbeeldingen, software of informatie in andere vorm, komen toe aan R.R. Hoep. Informatie op deze internetsite, ongeacht de verschijning vorm, zoals teksten, afbeeldingen of software mag niet worden gewijzigd, gereproduceerd, getransporteerd of gedistribueerd zonder vooraf verkregen schriftelijke toestemming van R.R. Hoep.

x

Aansprakelijkheid

Ondanks zorgvuldige inhoudelijke controle aanvaardt R.R. Hoep geen aansprakelijkheid voor de inhoud, alsmede de inhoud van externe links. Voor de inhoud van de sites waarnaar wordt verwezen zijn uitsluitend de betreffende bedrijven aansprakelijk.

ZULU TIME

13 December 2024

LAST UPDATE

x
x

BLU 0053 – Sounds

BLU 0052 – Wiper
BLU 0052 – Montage Tekening

BLU 0036 – Eye Position
BLU 0036 – Indicator

x

BOUW  INDEX
x

BLU 0001 – Cockpit Vloer

BLU 0002 – MIP

BLU 0003 – TQ & Pedestal

BLU 0004 – Overhead

BLU 0005 – MIP Frame

BLU 0006 – Cockpit Shell

BLU 0007 – Yoke

BLU 0008 – Power Supply Unit

BLU 0009 – DIMMER Eigenbouw

BLU 0010 – LED Var. Aansluiting

BLU 0011 – LED Color Painting

BLU 0012 – Overhead Frame

BLU 0013 – LED Weerstand
BLU 0013 – Berekening

BLU 0014 – Chrono Clock

BLU 0015 – Magn. Compass

BLU 0016 – Side Wall met CPU

BLU 0017 – Liquid Unit

BLU 0018 – Glare Wing Bumper

BLU 0019 – Markers Light

BLU 0020 – Checklist Holder

BLU 0021 – Dome Light

BLU 0022 – Clock Power

BLU 0023 – Opbouw van een
BLU 0023 – Gauge

BLU 0024 – Vernieuwde
BLU 0024 – BackLight

BLU 0025 – Montage Tray
BLU 0025 – MIP737 Board

BLU 0026 – 7 Segment Display

BLU 0027 – Glare Shield MIP

BLU 0028 – Overhead Ombouw

BLU 0029 – Overhead Ophanging

BLU 0030 – Glare Shield Light

BLU 0031 – Onderbouw Seats

BLU 0032 – Six Pack & Warning

BLU 0033 – Steering Tiller

BLU 0034 – Flightdeck Lights

BLU 0035 – LED Dimmer Extern

BLU 0036 – Eye Position
BLU 0036 – Indicator

BLU 0050 – Take-Off & Landing
BLU 0050 – DATASheet

BLU 0051 – CPFlight MIP737
BLU 0051 – Board Schema

BLU 0052 – Wiper
BLU 0052 – Montage Tekening

BLU 0053 – Sounds

BLU 0090 – Elektrische Schema’s


BOUW BESCHRIJVING

BLU 0001

Cockpit Vloer

B737RHO BLU

Deze Blue Print kunt u ophalen bij Juan Gordon. Klik HIER , waarna u naar zijn SITE gelinkt wordt. Ik zelf heb deze plattegrond als basis gebruikt. Daarna heb ik deze iets moeten aanpassen i.v.m. de voor mij beschikbare ruimte.

Zie Menu-Item “Shell” voor de verdere bouw.
x

x

BLU 0002

x

MIP
x

Deze Blue Print kunt u ophalen bij Juan Gordon. Klik HIER , waarna u naar zijn SITE gelinkt wordt. U kunt daarna de Blue Print op ware grootte afdrukken.

Hiervoor heb ik het Poster programma “poster7.exe” gebruikt. Dit programma kunt u vinden is op  www.postersoftware.com  U kunt het programma 10x gratis gebruiken, alvorens te moeten betalen.

Zie Menu-Item  “MIP” voor de verdere bouw.

x

BLU 0003

x

TQ & Pedestal
x

B737RHO BLU
B737RHO BLU

Deze Blue Print kunt u ophalen bij Juan Gordon. Klik HIER , waarna u naar zijn SITE gelinkt wordt. U kunt daarna de Blue Print op ware grootte afdrukken.

Zie Menu-Item “Pedestal” voor de verdere bouw.

x

BLU 0004

x

Overhead
x

B737RHO BLU

Deze Blue Print kunt u ophalen bij Juan Gordon. Klik HIER , waarna u naar zijn SITE gelinkt wordt. U kunt daarna de Blue Print op ware grootte afdrukken.

Zie Menu-Item “Overhead” voor de verdere bouw.

x

BLU 0005

x

MIP Frame
x

B737RHO BLU

Deze Blue Print kunt u ophalen bij Juan Gordon. Klik HIER , waarna u naar zijn SITE gelinkt wordt. U kunt daarna de Blue Print op ware grootte afdrukken.

Zie Menu-Item “MIP” voor de verdere bouw.

x

BLU 0006

x

Cockpit Shell
x

B737RHO BLU

x

BLU 0007

x

Yoke
x

B737RHO BLU

x

De door mij gemaakte ontwerpen zijn door Jan-Herman Kussendrager in ME -10 tekeningen omgezet. Voor elke Yoke is 30 mm aluminium buis gebruikt, die haaks aan elkaar zijn gelast. Op de Blue Prints 008 t/m 010 zijn de TEFLON onderdelen afgebeeld

Zie Menu-Item “YOKE & RUDDER” voor de verdere bouw.

B737RHO BLU
B737RHO BLU

x

BLU 0008

x

Power Supply Unit
x

IMG BLU RHO737 AFB 008a

x

x

Deze Power Supply Unit aansluiting [PSU] heb ik zelf gemaakt, om als leidraad voor een goede verdeling van het Ampèrage te dienen.
De GROENE draad met de daarbij behorende ZWARTE draad behoort normaal gesproken bij de computer schakelaar. Nu heb ik deze verbonden met een ON-OFF schakelaar in de After Overhead. Dit is een op zich zelf staande schakelaar, enkel bedoeld om spanning te zetten op de PSU. Ik heb deze tevens laten lopen over een blauwe controle LED.

TIP 01

LETOP !!!

Zorg dat je altijd bij een gekleurde draad de daarnaast gelegen zwarte draad gebruikt. Een TRAFO werkt met spoelen waarbij de gekleurde met de zwarte van dezelfde spoel moeten komen, ander raak je het vermogen kwijt en heb je enkel voltage. 

B737RHO BLU
IMG PSU EVGA750W
IMG PSU MyStart 01
IMG PSU MyStart 02

x
In plaats van deze door-lus, sluit ik de verbinding aan een ON/OFF Switch in mijn After Overhead.

Wees voorzichtig met het gebruik van een PSU voor uw Cockpit Voeding. Heeft u niet voldoende kennis op het gebied van elektronica, dan hier zelf niet aan gaan beginnen.
Bij verkeerd gebruik kunt u kortsluiting veroorzaken met alle gevolgen van dien.

x

Aansprakelijkheid

Ondanks zorgvuldige inhoudelijke controle aanvaardt R.R. Hoep of de FSClub-Friesland geen aansprakelijkheid voor de inhoud van dit ITEM.

Deze afbeeldingen zijn bedoeld als naslag op de PSU Connectors.

Diverse PSU Connectors.

x

BLU 0009

x

DIMMER Eigenbouw
x

B737RHO BLU

Op de afbeeldingen ziet u een schematisch overzicht van een LED dimmer. Ik had dit schema gezien op de site van M. Powell [www.mikesflightdeck.com]. H. Timmermans vertelde mij er al mee te werken en het beviel hem goed.

Voor een paar centen [ +/- 30 euro aan materiaal ] kunt u deze dimmer zelf maken. Ik heb hem al getest en het werkt uitstekend. Op het schema staan 4 LED’s in serie. Ik gebruik 3 LED’s in serie voor een betere dimming. Je mag totaal 200 LED’s aansturen.

De LED-DIMMER van M. Powell afgebeeld, zoals ik hem heb gemaakt. Deze opzet is door mij ontworpen. Hierbij is rekening gehouden met een eenvoudige uitbreiding.

I.p.v. een printplaat te moeten maken met veel soldeer werk, heb ik gekozen voor een eenvoudige montage met kroonstekers.

ZORG ER ALTIJD VOOR DAT DE SPANNING OP HET VROUWTJE STAAT

[Stekker zonder de pootjes]. Zo voorkom je onbedoelde sluiting.

KLEURENCODE WEERSTANDEN
X

B737RHO BLU

x
Klik op de afbeelding voor berekening.

LETOP !!!

De gebruikte LED’s zijn belangrijk voor een goede dimming. Ik zal precies aangeven met welke LED’s deze dimmer optimaal kan werken. Max 66 groepen van 3 LED’s

Ik heb hiervoor de volgende onderdelen gebruikt :
– 1x spanningsregelaar 7805
– 1x koelplaat voor de 7805
– 1x transistor 2N3906C of 2N3906 [ denk om verschil in c en b ]
– 25x kroon steekverbinding
– 8x kroonsteen
– 1x strip female connectors [ 36 stuks ]
– 1x draaipotmeter 10K Ohm [ eventueel met schakelaar ]
– 1x weerstand 18K Ohm 1 Watt
– 8x weerstand 82 Ohm 0.25 Watt
– 24x warme witte LED 120°

Deze Dimmer werkt uitstekend met de felle LED’s met de volgende waarden. Spanning 3,3 V Lichtsterkte 1000 mcd Golflengte 3000k.

Uit testen bleek dat de Dimmer het best werkt als de LED’s steeds in groepjes van 3 in serie verbonden zijn.
Deze felle warme witte LED’s 120° +/-5mm heb ik besteld bij LED’s-BUY.

Opmerking :
U ziet dat ik wel de draadjes aan de connectoren van de transistor en de spanningsregelaar heb gesoldeerd. De connectoren heb ik vast gelijmd aan een klein blokje plexiglas. Ik kan nu de transistor en spanningsregelaar gewoon in de connectoren  drukken. Hiermee voorkom ik dat je deze kunt beschadigen door de hitte van de soldeerbout.

De gebruikte onderdelen waren besteld bij CONRAD, behalve de LED’s
x

Bouw detail

x

x

BLU 0010

x

LED Variabele Aansluiting
x

B737RHO BLU

x

De afbeelding laat ik zien hoe ik mijn achtergrond verlichting heb gemonteerd op de plexiglas montageplaat. Het voordeel is dat je op een zeer gemakkelijke manier je LED’s kan wijzigen of verwisselen, zonder weer te moeten solderen. Ik boor eerst 2x 2mm gaatjes op de plaats waar de LED moet komen. Afstand gaatjes is afstand gaten in female connector. Ik plak vervolgens de connector met het BISON lijmpistool op de montageplaat.

De 2 pins polarized connector [male+female] met de bijbehorende soldeerschoentjes heb ik aangeschaft bij HISPApanels.

Ik gebruik enkel de female voor de verlichting. De overgehouden male connectoren gebruik ik weer voor andere doeleinden.

Bouw detail

x

BLU 0011

x

LED Color Painting
x

B737RHO BLU

x

IMG DECOR Glass Colors

TIP 02

Om een warme kleur aan de LED’s te geven worden ze behandeld met Talens Glasverf. Deze tip kreeg ik van cockpitbouwer F. Smid. Een potje van 16 ml kost ongeveer 3,25 €uro.

Ik heb een test gedaan met “GEEL”,”ORANJE” en “BRUIN”. Ik zelf geef de voorkeur aan “ORANJE”. Deze geeft de meest warme gloed en benadert de “Flame” kleur. Ik mix daarvoor 4 druppels verf met 1 druppel terpentine. Ik breng de verf aan met een penseel en laat de LED drogen met de kop naar boven.

XXXXXXXXXFlame color :
XXXXXXXXXHEX: #FFE29E
XXXXXXXXXRGB: 255, 226, 158

De glasverf is op oliebasis en te verdunnen met Terpentine. De penseel kunt u ook het best reinigen met Terpentine.

x

Te bestellen bij bv KUNSTBERG Art & Gifts

x

BLU 0012

x

Overhead Frame
x

B737RHO BLU

x

B737RHO BLU

x

Op de afbeelding ziet u een bouwschema van de ribben achter de Overhead Panels.

Ik kan hier niet de juiste maten en afmetingen van geven, daar de producenten van zo’n overhead [ compleet of in losse onderdelen ] met verschillende maten werken. De plaatsing van de C-ribben is afhankelijk van de breedte van de losse paneeltjes.

In de ribben C en E heb ik gaten van 32mm gezaagd. Dat maakt het geheel wat lichter en je hebt zo de mogelijkheid de bedrading en eventueel de verlichting gemakkelijker te plaatsen.

Ik heb MDF gebruikt voor de ribben. De ribben zijn stroken van 9.5 cm breed. Ik heb voor ribben A een MDF dikte van 18 mm gebruikt en voor de overige ribben een dikte van 12 mm.
x

TIP 03

Altijd voorboren als u in MDF gaat schroeven. Doet u dit niet dan kan de MDF gaan splijten.

Gebruik een vlakke ondergrond voor de montage, zodat je de onderzijde waartegen de Overhead wordt gemonteerd vlak is. De hoogte van de ribben kunnen wel eens enkele tienden van millimeters afwijken

In de ribben C heb ik gaten van 32mm gezaagd.

x

BLU 0013

x

LED Weerstand berekening
x

LED Weerstand Berekening

Als gevolg van de eigen spanning van de LED, is dat wij een weerstand tussen de positieve en de eigen LED plaatsen. Voor de berekening van deze weerstand gebruiken we een formule:

R = (Vs-Vf) / If

Waar:
Vs = geleverde spanning
Vf = Voltage van LED (V)
If = Intensiteit van LED (A)

Als bijvoorbeeld, hebben we een Master sluiten dat 5V, een LED die 2, 2V nodig heeft, met een intensiteit van 20mA (0.02A). Als we het in de formule gieten, krijgen we : R = (5-2.2) / 0,02 = 140 Ohm.
Daarom moeten wij een weerstand van 150 Ohm gebruiken, omdat dat meer in de buurt van de standaard 140 Ohm komt.
x

ENGLISH

Due to the own voltage of the LED, that we do is interpose a resistor between the positive and the own LED. For the calculation of this resistance we detail a formula:


R = (Vs – Vf)/ If

x
Where:
Vs = supplied voltage
Vf= Voltage of LED (V)
If = Intensity of LED (A)
x
For example, we have a Master exit that supplies 5V, a LED that necessite 2,2V and with an intensity of 20mA ( 0.02A ), if we put  it into the formula, staies us just as: R = ( 5 – 2.2 )/0.02 = 140 Ohms.
x
Therefore, we must use a resistance of 150 Ohms, because is the superior more near standard to 140 Ohm.
.

x

BLU 0014

x

Chrono Clock
x

B737RHO BLU

x

Ik heb mijn CHRONO KLOK opgebouw uit 3 delen plexiglas, die ik achter mijn MIP monteerde.

Op de 1e Plexiglas laag [ zwart doorschijnend ] heb ik de wijzerplaat decal gemonteerd.
Op de 2e laag, de achtergrond verlichting en de DISPLAY segmenten
Op de 3e laag is het Ikea klokje gemonteerd.

Mijn CHRONO KLOK aan de Co-Pilot zijde heb ik eerst voorzien van afdekplaatjes. Dit in afwachting van mijn schakelaar montage. Daar de gaatjes voor de schakelaar 5.5 mm worden, heb ik deze alvast opgeruimd. Ik ontdekte nl dat de dopjes op de achterkant van een “BIG” ballpen precies die maat hebben. Totaal dus 6 zwarte en 1 rode pen aangeschaft.

De dopjes heb ik op maat gesneden en grijs gespoten. Vervolgens de dopjes er netjes ingedrukt en ik heb nu toch een nette Chrono Klok aan de F/O zijde.

Bouw detail

x

x

B737RHO BLU
B737RHO BLU

x

BLU 0015

x

Magnetic Compass
x

BLU RHO737

x

Deviation Table AR555

Ik heb deze ontworpen voor mijn kist. Ik heb de SIOC software voor het Magn. Compass zo geschreven dat je met deze Deviatie Tabel moet werken.

De afbeeldingen toont u de bouw van mijn “Whisky Kompas”

Ik heb als basis een 50mm PVC hogedruk pijp gebruikt. Deze heeft dus een wanddikte van 3 mm. Hierin kan ik gemakkelijk draad tappen.

De voorzijde van mijn kompas bestaat uit het Opencockpits frontje van de “Brake Pressure Gauge”. Ik had deze over omdat ik al een frontje had gemaakt op mijn MIP.

Ik heb uit deze pijp 3 ringen gezaagd. 2 x 12 mm en 1 x 5 mm breed. Ik heb één van de 12 mm ringen doorgezaagd en over een stuk pijp van 50 mm geschoven. Ik heb deze ring toen met 1 sec. lijm gemonteerd aan de achterzijde van het frontje, met de opening aan de boven zijde. De pijp heb ik aan de achterzijde onder een hoek van 45° afgezaagd. Vervolgens op 10 cm afstand, gemeten aan de bovenzijde, de pijp haaks afgezaagd.

Uit een plaatje transparant antraciet plexiglas heb ik 2 rondje met een diameter van 40 mm gezaagd. Uit de andere 2 ringen heb ik een stukje van 2 cm gezaagd.

Ik heb de ring van 5 mm breedte aan de binnen zijde van mijn kompas pijp geplaatst op een afstand van de dikte van het plexiglas rondje. De ring van 12 mm heb ik aan de binnen zijde van een stukje 50 mm pijp geplaatst. Daarop heb ik één van de rondjes met 1 sec. lijm gemonteerd. Dit is mijn montage plaat voor de DISPLAY.

In de ring die achter het frontje is gemonteerd heb ik in horizontale lijn aan beide zijden een gaatje geboord en daarin 4 mm draad getapt. Hierin komen de 4 mm inbus boutjes om het front te kunnen monteren op de pijp van het kompas. Als verfraaiing monteer ik het kompas met 2 afstand bussen aan het plafond. Aan de voorzijde heb ik een zwarte inbus en een sierbout gemonteerd.

B737RHO BLU

x

B737RHO BLU

Bouw detail

x

x
Hier is het Whisky kompas huis netjes MAT zwart gespoten. 
Ik heb daarvoor een spuitbus gehaald bij de GAMMA, Trendy Colorline “SatinFinish Black” nr. 15053.
Prijs 7,29 €uries [ apr 2010 ]
x

x

BLU 0016

x

Side Wall met Centrale Power-Unit
x

BLUE RHO737

x

Ik ben nu begonnen aan mijn SIDEWALLS. Hierin plaats ik de PC en de nodige stroomvoorziening. Ik wil n.l. de stroom in 6 UNITS aansluiten, elk met een schakelaar.

Dit doe ik om bij het aanzetten van de stroom een te grote start belasting op de aardlek schakelaar tegen te gaan.

De achterzijde van de SIDEWALL blijft open, zodat je de PC er gemakkelijk in en uit kan halen, indien nodig. Aan de voorzijde van de PC komt een schuifpaneeltje [ onder 45 ° ]. Zo kan ik mijn PC aanzetten en eventueel een CD – DVD plaatsen. De SIDEWALL is een op zich zelf staande UNIT en is geborgd in de vloerplaat met 2 x 6mm pennen om het schuiven tegen te gaan.

BLUE RHO737
BLUE RHO737
BLUE RHO737
BLUE RHO737

x

BLUE RHO737

x

De Afbeelding toont mijn vernieuwde lichtschakelaar van de kamer. Ik sluit deze aan op 2x40W halogeen spotjes. Deze komen in het cockpitplafond achter de Capt en Coco Seat.

BLUE RHO737

x

BLUE RHO737

De Afbeelding toont o.a. de achterzijde met daarin de 5 stroom aansluitingen. De 6e plaats ik op de SIDEWALL aan de achter- zijde. Op elke aansluiting komt een 6 polige verdeel doos.

De Afbeeldingen tonen de schakelaars om op elke verdeeldoos stroom te zetten. Ik heb bij elke schakelaar een controle lampje en een fuse geplaatst.

BLUE RHO737

x

BLUE RHO737
BLUE RHO737
BLUE RHO737
BLUE RHO737
BLUE RHO737

x

x

x

x

Op de Afbeelding ziet u de schakelaars met geopende en gesloten veiligheidkappen.

BLUE RHO737

Deze Afbeelding toont de electrische bedrading. Ik heb hiervan een schematisch overzicht gemaakt.

Elke UNIT bestaat uit een stopcontact, een aan/uit schakelaar en een 220V verklikker lampje. De FUSES heb ik niet aangesloten. Op elk stopcontact wordt een 6-polige contactdoos aangesloten.

Bouw detail

x

BLUE RHO737

x

BLUE RHO737
BLUE RHO737

x

BLUE RHO737
BLUE RHO737
BLUE RHO737
BLUE RHO737
BLUE RHO737

De door mij gebruikte contactlijm om het aluminium aan elkaar te verlijmen.

x

BLU 0017

x

Liquid Unit
x

BLU RHO737

x

Dit is mijn Liquid-Unit

Ik heb daarvoor een glazen onderzetter en een RVS Coffee-pad emmertje gekocht. De ring van de Coffee-pad emmer gebruik ik als mooie afsluitring. Het emmertje gebruik ik als afvalbakje in de Cockpit.  Het geheel wordt op de Capt. Sidewall geplaatst en vastgezet met 4 zwarte inbus boutjes 4mm. Zoals u ziet is het Whisky glas netjes gevuld met een heerlijke koele “juice”

Bouw detail

x

x

BLU 0018

x

Glare Wing Bumper
x

BLU RHO737

x

De Afbeelding toont de bouw van mijn Glare Wing Bumper. Ik heb daarvoor vier plaatjes 12mm MDF gebruikt.

De plaatjes volgens het voorbeeld uitgezaagd en bijgeschuurd. In de onderste 2 plaatjes een rechthoekige uitsparing gemaakt, waarin de SIXPACK past

In mijn Capt. Glare Wing Bumper heb ik boven de SIXPACK een zwarte drukschakelaar gemaakt, die dient om de SIXPACK te TESTEN. Deze is verzonken in de bovenste laag.

Aan de linker onderzijde heb ik een rode drukschakelaar gemaakt voor de ATC communicatie. Dan behoef ik die niet steeds te bedienen met de Yoke als de kist op “AUTOMAAT” vliegt.

Bouw detail

x

Bouw detail

x

x

BLU 0019

x

Markers Light
x

Deze Afbeeldingen tonen mijn aanpassing van de OMI verlichting.

Ik heb hier de gloeilampjes vervangen door LED’s, ivm de aansturing door de SIOC kaarten. De LED wordt dmv een 180 Ohm weerstand aangesloten op 5V. Ik heb de 120° graden felle witte LED gebruikt. Om het al te felle licht tegen te gaan heb ik de kop van de LED licht vlak geschuurd. Hierdoor wordt het licht naar voren gedempt en de uitstraling zijwaarts is daardoor intenser.

BLU RHO737

x

X

BLU RHO737

x

Hierboven een schema om bij een bepaalde Voltage en Ampèrage een bepaalde weerstand te gebruiken.

Bouw detail

x

x

BLU 0020

x

Checklist holder
x

BLU RHO737

x

Met een figuurzaag heb ik de juiste vorm uitgezaagd en 4.5 mm gaten geboord voor de 4mm boutjes. Het geheel licht opgeschuurd, omdat er een laklaag op zit. Op de onderstaande Afbeelding ziet u de originele HOLDER die te koop wordt aangeboden voor 29,95 US$

Op de Afebeeldingen tonen mijn HOLDER. Ik heb deze gespoten met de Trendy Colorline “SatinFinish Black” nr. 15053 van de GAMMA en daarna met 4mm zwarte inbus boutjes vastgezet op de GlareShield.

Ik heb mijn CHECKLIST HOLDER gemaakt van een dienblad, welke ik heb aangeschaft bij HANOS te Heerenveen voor de prijs van 7,70 Euro [2010]

Je kunt via Internet bij diverse Horeca verkooppunten een dienblad kopen in diverse maten of bij een de HEMA, Blokker, Xenos or what ever ……

Bouw detail

x

BLU RHO737

x

x

x

x

x

x

x

Zie hier de checklist holder in “real airliners life”.

x

BLU 0021

x

Dome Light
x

x

De Afbeelding toont mijn mini MAG-LITE, die ik heb gebruikt voor mijn DOME light. Ik heb deze aangeschaft bij Conrad, in een aanbieding met een grote MIG-LITE. Deze mini MAG-LITE heeft een heel felle LED en wordt gevoed door 2 AA batterijen [ totaal dus 3V ] Ik heb de batterijen vervangen door een directe aansluiting op mijn PSU. Deze PSU levert echter 3.3 V, dus een diode er tussen om 0.7 Volt af te snoepen. Ik heb een plexiglas rond staf gebruikt als batterij vervanger.

Op de Afbeeldingen ziet u mijn constructie. Ik heb om de MAG-LITE pijp isolatie en DUCK TAPE gedaan. Hiermee voorkom ik een moeilijke constructie om het licht te plaatsen. Het klemt nu simpelweg tussen beide opstaande schotten aan de achterzijde van de OVERHEAD.

Bouw detail

x

x

BLU 0022

x

Clock Power [ Batterij vervanger ]
x

BLU RHO737

x

De Afbeeldingen tonen mijn mini stroom aansluiting voor de Chrono klok. De Chrono klokjes worden elk gevoed door een 1,5 V AA batterij. Om er voor te zorgen dat ik gemakkelijk de batterij kan verwisselen en de klokken op elkaar af kan stemmen, heb ik deze constructie bedacht.

Op de Afbeelding ziet u mijn batterij vervanger in de klok en een dubbele batterijhouder. Ik gebruik slecht 1 kant en heb een stukje rond plexiglas staaf in de andere kant geplaatst. Om de batterijspanning te onderbreken voor klok synchronisatie heb ik een momentschakelaar in het stroom circuit geplaatst. Zo kan ik tijdelijk de stroom onderbreken en niet per ongeluk de stroom blijven onderbreken.

BLU RHO737

x

BLU RHO737
BLU RHO737
BLU RHO737

x

BLU 0023

x

Opbouwen Gauges [ Voorbeeld : de Brakepress Gauge ]
x

BLU RHO737

x

Ik heb deze Gauge aangeschaft bij OPENCOCKPITS. Daarna elk onderdeeltje van de Gauge los gehaald en geheel opnieuw gemonteerd. Dit ivm de breedte die ik voor de gauge had en een constructie gemaakt die steviger is dan de oorspronkelijke. Op de Afbeelding is duidelijk te zien dat ik het rode tandwiel heb opgeschoven naar achteren en de ruimte heb opgevuld met 3 teflon ringetjes. Ik heb de Servo bevestigd met een 2mm boutje. Dit is veel beter dan de geleverde mini parker. Verder heb ik op de Servo montage plaat een 2 pins houder gemonteerd. Hier in komt de achtergrond verlichting van de wijzerplaat. Letop de teflon afstandbusjes die ik gebruik. Deze zijn op 4 plaatsen aanwezig om zodoende de platen precies op dezelfde afstand van elkaar te houden.

Bouw detail

x

x

BLU 0024

x

Vernieuwde BackLight
x

BLU RHO737

x

De Afbeeldingen tonen mijn SMD [ LED ] strip, die ik nu gebruik voor mijn achtergrond verlichting. Ik heb deze strip aangeschaft via LEDTOWN te Nederland en betaal daarvoor slechts 12,50 euro de meter [ = 1,25 euro de 10 cm – december 2010 ]
Het is een zelfklevende 3M strip met 60 leds de meter. De leds zijn fel warm wit licht 120°. Om de 3 SMD’s is een aansluitverbinding. Je kunt ze dus om de 3 SMD’s knippen.

Ik voorzie ze daarna zelf van een dun laagje oranje Talens glasverf voor de “Soft Look”. Zie Item BLU 0011

BLU RHO737

x

BLU RHO737
BLU RHO737
BLU RHO737
BLU RHO737

x

BLU 0025

x

Montage Tray MIP737 Board CPFlight
x

IMG BLU RHO737 AFB 024a

x
6 Volt – 1.5 Amp

De Afbeelding toont mijn vernieuwde aansluiting op de MIP737 kaart van CPFlight. Ik heb gekleurde flatcable van CONRAD gebruikt. Ook de connectors MALE & FEMALE heb ik daar aangeschaft. Op deze manier kan ik het Board makkelijk vervangen of een verbinding repareren. De MALE connectoren zijn zo geplaatst dat ze door verbinden naar de CAPT., CENTER en COCO trays

x

IMG BLU RHO737 AFB 024b

x

x

BLU 0026

x

7-Sigment Display  Montage
x

BLU RHO737

Zie hier een schematische aansluiting van de Micro Bright 7-Segment Display HDSP-7403

Indien je geen Display Card gebruikt kun je zelf een LED display maken. De werking is eender aan een LED aansturing. Ik gebruik een 5V aansluiting. Je dient dan wel een weerstand van 330 Ohm tussen de spanning en de LED te plaatsen. De LED is 3,0 V

Het dimmen van de display [DAY & NIGHT display] doe ik door ipv te schakelen met 5V of 3V aansluiting. [ De 270 Ohm weerstand houd ik er dan wel tussen ]

Deze Display LED is gekocht bij OPENCOCKPITS

Ik laat hierbij de bouw elementen zien voor een “Display” aangestuurd door SIOC.

x

BLU RHO737

x

BLU RHO737

x

BLU 0027

x

Glare Shield MIP
x

BLU RHO737

x

Eerst een MAL gemaakt van een plaatje hard plastic, afkomstig uit een ALDI boodschappen tas. De bodem inlay namelijk.

De MAL heb ik afgetekend op een plaat MDF van 8 mm. De MAL kun je voor beide zijden gebruiken [ Captain- en Copilot zijde ]. Daarna netjes uitgezaagd met een decoupeerzaag [ metaal zaagje ] en geschuurd. Vervolgens geschilderd met “Schoolbord zwart”. Dit is mooie doffe intens zwarte verf. Let er op dat je de verf na rolt met een fijne schuimroller. Dit geeft het beste egale effect. Vervolgens de beide plaatjes gemonteerd op de MIP. Ik heb ze netjes vastgezet met elk 4 zwarte inbusboutjes 4mm.

BLU RHO737

x
Mal
x

BLU RHO737

x
MDF
x

BLU RHO737

x
Capt. Side
x

BLU RHO737

x
Coco Side
x

x

BLU 0028

x

Overhead Ombouw
x

BLU RHO737

x

Deze ombouw van de Overhead heeft tot doel dat de overhead op zich gemakkelijk kan worden opgehangen in dit Frame. Later wordt de ophanging nog iets aangepast om de Overhead er gemakkelijk in en uit te halen. Zie Item BLU 0029

De gehele ombouw is gemaakt van 18mm MDF.

BLU RHO737
BLU RHO737
BLU RHO737

x
Dit draaipunt wordt nog aange- past.
x

BLU RHO737

x

BLU 0029

x

Overhead Ophanging
x

BLU RHO737

x

BLU RHO737

Bouw detail

x

x

BLU RHO737

x

Aan beide zijden is een borgpen aangebracht met het bekende “Remove before Flight” label

x

BLU 0030

x

Glare Shield Front Light
x

Voor de Glare Shield verlichting heb ik de IKEA verlichting gebruikt, die ik toon onder  MENU-item MIP onder MIP 0014

Ik heb de volgende onderdelen gebruikt :
– 85cm MDF vierkant staf 15×20 met schuine kanten
– 2x 12V LED lichtstrip IKEA
– 2x verlengkabeltjes IKEA
– 5x strip klemmen met bevestiging parker
– 5x 4mm zwarte inbusbout van 30 mm lengte

De MDF staf heb ik gemonteerd onder de GlareShield op de plaatsen waar de onderplaat vastzat op het frame. Zo kon ik mooi het bestaande schroefdraad gebruiken.

BLU RHO737

x

BLU RHO737
BLU RHO737

x

BLU RHO737
BLU RHO737
BLU RHO737

Ik kocht bij de IKEA een prachtig setje LED verlichting voor 30 Euries [ Aug 2010 ]

Het setje bestaat uit een 4-tal LED strips van 25 cm lengte en heeft elk 9 heldere witte LED’s.E zit een 220V / 12V adaptor bij en een aansluitblokje voor de 4 bijgeleverde verlengkabels. De verlengkabels met aansluit stekers zijn elk 250 cm lang. Er zit bevestiging materiaal bij. Ik gebruik de clips om elke strip vast te klikken. Je kunt ook 2 of meer strips zo aan elkaar schuiven.

Boven de MCP maak ik een gleuf waarin deze verlichting verzonken is. De strips ga ik onafhankelijk van elkaar op een DIM schakeling aansluiten. Daar gebruik ik een draaistanden schakelaar voor die de strip 3V, 5V of 12 Volt geeft.

x

BLU RHO737

x

BLU RHO737
BLU RHO737
BLU RHO737

x

BLU 0031

x

Onderbouw Seats
x

BLU RHO737

x

De Afbeeldingen tonen mijn Seat onderbouw aan de Captain zijde en de overige 2 Seats

Ingrediënten :

4x MDF 122x61x1.8 cm
4x 50×8 mm bout en moer
4x afstandbus 22 mm
Houtschroeven 4×50 mm
2x ladeslede 40 cm 3-delig
2x bokwiel met plaat 15 mm
Alu. hoeklijn 30×30 mm
2x RVS pin 50×6 mm
9x ventilator rooster
MDF Grondverf
Aflak RAL 7011 zijde glans

x

Ik heb van MDF een binnen- en een buitenbox gemaakt. Deze passen precies in elkaar. Op de buitenbox heb ik de sleden van de stoel gemonteerd. De slede staat op koperen afstandbussen ivm de hoogte instel beugel onder de stoel. De sledes zijn gemonteerd met 3 bouten van 50×8 mm. In de buitenbox zijn aan de beide zijkanten gaten geboord voor de heating / cooling. Tevens heb ik de scherpe hoeken van de box rond geschuurd, om beenschade te beperken.

Aan de achterzijde van de buitenste box heb ik later een heating / cooling unit gemaakt met daaraan vast een kaartenbak.

De binnenbox is geplaatst op 2 lade sleden van 40 cm. Deze bestaan uit 3 delen en kunnen daardoor 40 cm uit geschoven worden. Om bij uiterste uitgeschoven positie van de stoel geen extra druk te zetten op de slede is er bij elke slede een bokwieltje geplaatst. Op de plaats waar het bokwieltje loopt, heb ik een stuk aluminium plat van 30×3 mm in de vloerbedekking laten verzinken.

De Stoel is dmv drie 8mm bouten en afstandbussen op de buitenbox gemonteerd. Ook de montage van de Co-Pilot seat zal op deze wijze geschieden.

x

Bouw detail

x

x

BLU RHO737
BLU RHO737

De Jump Seat [ Extra achter de Pedestal ] krijgt ipv een slede, 2 vaste wieltjes en 2 zwenk wieltjes met wierrem.

x

Bouw detail

x

BLU RHO737

x

De Afbeelding toont mijn nieuwe Cockpit Seats. De beide stoelen komen uit een Alfa 156 2.0 TS 16v en zijn diep donker blauw met grijs. Een mooie samenloop is het embleem “Alfa Romeo”, net als mijn CALLSIGN AR555 [ Alfa Romeo tripple five ] [ Alfa Romeo staat voor AirRHO ]
De stoelen komen van een autosloop nabij Joure, “Auto Recycling Joure BV” en kosten 50,= Euries per stuk. Zij rekenen 25 euro per gewone autostoel en 50,= voor speciale stoelen, zoals deze. [ Juli 2010 ] Er staan veel nieuwe auto’s die “total loss” zijn met zeer mooie stoelen. Ik heb nog een derde stoel gekocht als spare. Deze wordt in de cockpit als Jump Seat geplaatst [ voor extra bezoek in cockpit ]

x

BLU RHO737

x

BLU 0032

x

Six Pack & Warning
x

BLU RHO737

x

Ik heb de SIX PACK’s van CockpitSonic uit Duitsland. Deze bleken niet geschikt te zijn om zo op de SIOC kaarten aan te sluiten of zoals ik heb gedaan op mijn MIP737 CPFlight Board. Daartoe wat koperen strips op het printplaatje door gesneden en opnieuw de verbindingen gemaakt. werkt nu uitstekend. De SIX PACK zit nu keurig in mijn Glare Wing Bumper.

BLU RHO737

x

BLU RHO737
BLU RHO737
BLU RHO737

Bouw detail

x

x

BLU 0033

x

Steering Tiller [Zelfbouw]
x

x

De Steering Tiller heb ik zo ontworpen dat hij gemakkelijk te monteren is en te demonteren bij vervanging bv Potmeter. De ALUMINIUM onderdelen heb ik op maat laten zagen bij aluminiumopmaat.nl

De rest van de onderdelen heb ik bij Conrad besteld. Het stuurtje moet je zelf maken of aanschaffen.

x

IMG BLU RHO737 AFB 033a

x

IMG BLU RHO737 AFB 033b
IMG BLU RHO737 AFB 033c

x

Gallerij totale bouw volgt later !!!
x

x

BLU 0034

x

Flightdeck Lights
x

IMG BLU RHO737 AFB 034a

De Flightdeck Lights worden door mij elk afzonderlijk bediend dmv dimmers en afzonderlijke adaptors. Zo houd je voldoende AMP op de verlichting.

x

x

BLU 0035

x

LED Dimmer Extern
x

IMG BLU RHO737 AFB 035a

x

Omdat ik geen plaats had om de gehele LED DIMMER UNIT te plaatsen [ ivm hoogte] heb ik de potmeter losgehaald van de printplaat en deze met flatcable weer met elkaar verbonden..

x

IMG BLU RHO737 AFB 035b
IMG BLU RHO737 AFB 035c

x

BLU 0036

x

EPI – Eye-Position-Indicator
x

FSCN KITRHO737 SHL015a

x

FSCN KITRHO737 SHL015b
FSCN KITRHO737 SHL015c
IMG BLU RHO737 AFB 036j

x
Ik heb een calibratie model gemaakt, omdat ik deze EPI pas definitief kan maken als ik weer de cockpit in zijn geheel klaar heb.

De Eye-Position-Indicator stelt de cockpitcrew in staat hun zitpositie aan te passen, zodat hun oog positie overeenkomt met het oog referentie punt.

De indicator is een apparaat dat is uitgerust met 3 ballen die rood of wit zijn geverfd. Maar om een juiste zitpositie te bereiken, moeten piloten het beeld van de rode bal uitlijnen zodat de witte bal in de juiste positie verborgen is, in dit voorbeeld.

Ik gebruik 2 rode en 1 witte bal

x

BLU 0050

x

Take-Off & Landig DATA Sheet
x

x

Deze DATA heb ik ontworpen in Excel. Zo kan ik de DATA briefjes steeds printen als ik deze nodig heb of wil aanpassen.

Werkt erg prettig bij het ONLINE vliegen.

x

BLU RHO737

x

IMG BLU RHO737 AFB 050c

Deze DATA SHEET gebruik ik momenteel bij het ONLINE vliegen. Alle data bij de hand incl. voor de FMC invoer.x

x

BLU 0051

x

CPFlight MIP737 Board Schema
x

MIP737 Board

Adapter 6 Volt – 1.5 Amp

MIP737 board is an expansion module and requires MCP737 to operate. MIP737 board allows managing switches, pushbuttons and pilot-light for the Main instrument panel of your B737NG simulator.
MIP737 is directly connected to the MCP through a 5 pole cable (provided) like EFIS and Radio Panel. No software configuration required. MIP737 supports captain side, center panel and first officer side.

x

icon_document

x

x

OUTPUT – LEDs

x

x

INPUT – SWITCHES

x

BLU 0052

x

Wiper Montage Tekening
x

IMG Drawing Wiper
IMG Boat Wiper

12V Wiper Motor

x

BLU 0053

x

Sounds
x

x

BLU 0090

x

Elektrische Schema’s
x

Hieronder staan alle door mij gemaakte Elektrische Schema’s. Ik gebruik overal gekleurd lintkabel. Zo kun je duidelijk zien hoe de verbindingen liggen.

DENK ER OM DAT DIT PERSOONLIJK IS GESCHREVEN.

x

x

SHELL

x

x

OVERHEAD

x

x

MIP

x

x

THROTTLE QUADRANT

x

x

PEDESTAL

x

x

DIVERSEN

x

x

<<< x EINDE x BLUE PRINT x >>>