B737RHO MENU
x
RHO-Design Studio
x
x
Last Update : mei 2020
X
B737RHO – MIP
x
Main Instrument Panel Boeing 737-800 NG
x
x
x
BOUW BESCHRIJVING
LAST UPDATE
x
x
MIP 0018 – Lower MIP Coco.
MIP 0017 – Lower MIP Capt.
MIP 0900 – Lower Eicas Paint
x
BOUW INDEX
x
MIP 0001 – Pooster & Maten
MIP 0002 – Frame
MIP 0003 – Elec. Montage Plaat
MIP 0004 – MIP Decals
MIP 0005 – MCP & EFIS
MIP 0006 – Capt-Cntr-Coco Panel
MIP 0007 – GlareShield Light
MIP 0008 – MCP en EFIS Montage
MIP 0009 – Chrono Klok
MIP 0010 – Landing Gear
MIP 0011 – AutoBrake Panel
MIP 0012 – GlareShield Wing
MIP 0001
Pooster & Bouwmaten
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Ik heb de MIP pooster op een plaat MDF van 8 mm geplakt. Ik gebruik dit als basis voor de verdere MIP bouw.
x
Opmerking
# Lees eerst de Tips en Opmerkingen onder het MENU-item SHELL.
# Onder het MENU-item LINK vindt u alle leveranciers van de gebruikte producten.
x
Zie voor de juiste maten de tekening onder Blue Print 000? in het MENU-item BLUE PRINT
x
MIP 0014 – GlareShield Light
MIP 0015 – Captain Panel
MIP 0016 – Brake Pressure
MIP 0016 – Gauge
MIP 0017 – Lower MIP Capt.
MIP 0018 – Lower MIP Coco
MIP 0899 – Lower Eicas
MIP 0900 – Lower Eicas Paint
x
x
MIP 0002
x
Frame
x
x
x
Als basis materiaal heb ik 18 mm MDF gebruikt.
Na het opmaat zagen van de delen heb ik bij de montage gebruik gemaakt van geschaafd vuren/grenen houten balkjes 44×44 mm.Ik heb daarvan 10 balkjes gezaagd met een lengte van 40 cm. In de twee tussenschotten van het Center-Paneel heb ik gaten van 8 cm gezaagd. Achteraf had ik beter aluminium hoeklijn 40x40x3mm kunnen gebruiken ipv de balkjes ivm het HAAKS monteren.
Opmerking
# Wanneer u voor de gaten een gatenzaag gebruikt, moet u er rekening mee houden dat de tanden vollopen met MDF stof. Dit komt doordat het vette MDF stof zich op de warme zaag vastzet. Dus regelmatig even schoon borstelen bij het zagen. Letop dat u de gaten vanaf beide zijden inzaagt, anders beschadigt u de MDF plaat. Na het zagen van de gaten, de randen van de gaten even rond schuren. Dit voorkomt dat eventuele kabels die er doorgevoerd worden kunnen slijten.
# Gebruik een winkelhaak om de schotten haaks te monteren.
Voor de montage van de MDF panelen op de balkjes heb ik uni-schroeven van 4.0×50 mm gebruikt. De MDF panelen, balkjes en uni-schroeven zijn aangeschaft bij de GAMMA.
De montage van de verticale schotten voor het Center-Paneel is afhankelijk van de ruimte die ik daarvoor nodig heb. Om dat nauwkeurig te kunnen bepalen leg ik een gedemonteerde 17″ TFT monitor [ 90° gedraaid ] en de
Gear-Handle.
De horizontale plaat tussen de buitenste staanders is 150×40 cm. De verticale schotten van het Center-Paneel staan 37,6 cm uit elkaar, dwz elk 18,8 cm vanuit het midden.
Dit houdt in dat zowel het Captain-Paneel als het Co-Pilot-Paneel elk 1,8 cm opschuiven naar buiten.
Op de afbeeldingen is ook te zien dat ik het MIP geraamte heb gewijzigd voor montage van het MCP Paneel en voor de montage van het FMC Paneel. Ik heb gekozen voor deze oplossing, om zo later gemakkelijk in een keer het hele MCP Paneel incl. Glare Shield weg te nemen. Als geleider monteer ik nog een aluminium hoek van 25x25x2 mm.
Voor de montage van het MCP Paneel aan het MIP geraamte heb ik gebruikt :
MDF 500x68x18 mm [ l x b x d ] De breedte is i.o.m. mijn CPFlight MCP.
Inbusbout Galv CK M6x40
Vleugelmoer Galv 6 mm
Sluitring Nylon 6 mm
De genoemde materialen zijn aangeschaft bij de GAMMA.
Op de afbeelding kunt u de aanpassing zien die ik heb gemaakt voor het FMC Paneel. Hiervan zijn geen exacte maten bekend. Het is afhankelijk van de grootte en het type van de monitor die u daar voor gebruikt.
x
Bij mij komt er een 19″ DELL tube monitor in te liggen. Hiervoor heb ik gekozen, omdat ik deze later wil voorzien van een “touch screen”. Dat is vele malen goedkoper dan 2x een FMC unit aan te schaffen.
x
OPMERKING :
Later zijn er toch 2 mooie FMC’s ingekomen.
x
x
x
Om alle MIP Panelen vast te kunnen schroeven met 4 mm inbusboutjes, heb ik de kopse kanten van het geraamte voorzien van een aluminium hoek 20x10x2 mm. [ binnenmaat 18×8 mm !!! ] Hierin kan ik dan M4 schroefdraad tappen.
Ik heb de aluminium hoeken vastgelijmd op de MDF met Pattex contactlijm. Als extra bevestiging heb ik de kortezijden van de hoek vastgezet met plaat schroefjes 2.9×6 mm
x
TIP
13 – Als u aluminium zaagt, gebruik dan een scherpe fijne ijzerzaag.
14 – Smeer het zaagblad in met wat terpetine voor smering en om te voorkomen
14 – dat de zaag snel bot wordt.
15 – Om de te lijmen onderdelen goed schoon en vetvrij te maken, incl. de MDF
15 – gebruik dan wasbenzine.
x
LETOP !!!
Zorg dat de ruimte waarin u werkt goed geventileerd is. Raadpleeg altijd eerst de gebruiksaanwijzing die op een product staat.
x
Als voorbereiding van de bevestiging van de MCP Panelen aan het MIP geraamte heb ik gebruikt :
Aluminium hoek 20x10x2 mm
Plaatschroef galv CK 2.9×6 mm
Plaatschroef galv CK 3.5×13 mm
Pattex Contactlijm Transparant
De genoemde materialen zijn aangeschaft bij de GAMMA.
x
De volgende MIP panelen gemonteerd :
Captain paneel
Center paneel
Co-Pilot paneel
Onderzijde MCP + EFIS
Alle panelen zijn vastgezet met een inbusboutjes M4x16 mm incl. een aluminium DZUS Fastener.
x
MIP 0003
x
Elec. Montage Plaat
Aan de binnenzijde van het MIP geraamte heb ik op de staanders diverse aluminium hoek 15x15x15x2 mm gemonteerd. Deze gebruik is als geleider om horizontaal MDF plaatjes te monteren van 8 mm dikte.
Op deze plaatjes kan ik de benodigde electronica monteren. Het voordeel daarvan is, dat ik de onderdelen op de platen kan montereen op een geschikte plaats met voldoende licht en ruimte.
Daar alle bedrading met een steker verbindingen wordt gemonteerd, is aan- en afkoppelen van een paneel zeer eenvoudig.
x
MIP 0004
x
MIP Decals
x
De serie MAIN panels ontvangen van Flight Deck Solutions uit Canada. De paneeltjes zien er zeer professioneel uit. Echt een aanrader om te gebruiken. Ook heb ik een goede ervaring met de After Sales.
Op de afbeeldingen ziet u de door mij uitgetekende panelen van de Captain, Center en Co-Pilot. De serie MAIN panels, incl. de chrono-klokken heb ik gebruikt voor het opmeten en het bepalen van de juiste plaatsen van de onderdelen. Hierna weet ik precies wat ik uit moet zagen of moet boren.
De chrono-klokken heb ik van HISPA panels uit Spanje en de Korry Set [annunciators, incl gegraveerde plaatjes] voor de MIP van Simparts uit Duitsland.
Ik had besloten om alle instrumenten op het Center paneel te plaatsen op een 15″ TFT scherm. Deze wordt vertikaal achter het paneel gemonteerd. Ik heb dit gedaan uit financiële overwegingen. Wanneer ik de instrumenten van het Center paneel bij Flight Illusion aanschaf, kost dat al gauw een 1100 €uro. Ik moet wel zeggen, dat de produkten van Flight Illusion van zeer goede kwaliteit zijn en er fantastisch echt uitzien.
x
MIP 0005
x
MIP & EFIS
x
De MCP en de Captain en Co-Pilot EFIS van CP flight op de afbeeldingen waren aangeschaft bij de Luchtvaart Hobby Shop in Nederland. Dit is nog de oudere versie. Deze set werkt op 5V.
Opmerking
# De oude serie van CP flight werkt op 5V. De nieuwe produkten daarintegen werken op 6V. Er is daarvoor een speciale Daisy Chain Adapter te koop. Let er op dat de stroom adapter er los bij gekocht moet worden.
Zorg dat deze een minimaal ampèrage heeft van 1500 mA.
x
MIP 0006
x
Captain – Center – Co Pilot Panel
De door mij zelfgemaakte panelen voor de Captain, Center en Co-Pilot.
x
x
MIP 0007
x
GlareShield Light
x
De afbeeldingen tonen de GlareShield verlichting boven de MIP. Ik heb daarvoor een aluminium rooster [ 600x60x1 mm ] gebruikt. De verlichting is in kleur te wijzigen door een gekleurd tranparant plastic folie.
Het rooster heb ik aangeschaft bij de Gamma. De gekleurde vellen transparant plastic folie heb ik aangeschaft bij een boekwinkel.
x
MIP 0008
x
MCP en EFIS Montage
x
De afbeeldingen tonen de montage van de MCP en de EFIS. Ik heb de bestaande montage gaten van de MCP opgeboord naar 4.5 mm en met een 4 mm inbus boutje vastgemaakt.
x
MIP 0009
x
Chrono Klok
x
De afbeeldingen tonen de Chrono-klok. Ik heb de chrono panelen besteld bij HISPA panels. Nu ook verkrijgbaar bij Opencockpits.
Ik heb de rand van de chrono vast gezet met 30×4 mm boutjes. Voor het uurwerk heb ik een goedkoop IKEA wandklokje gebruikt. De uurwijzer heb ik weggelaten en de minuten- en secondenwijzer heb ik ingekort.
Het klokje heb ik gemonteerd op een stukje plexiglas van 100x60x4 mm. Daarin heb ik tevens de 3 mm ledjes [amber] gemonteerd voor de achtergrond verlichting van het uurwerk.
Tussen de rand en de wijzerplaat zit een licht bruin stukje plexiglas van 60x60x4 mm. Het plexiglas is besteld bij Bouwplastic in Nederland.
De moertjes van de bedieningsknopjes heb ik in RAL 7011 gespoten , zodat ze wat minder opvallend op de plaat te zien zijn.
x
MIP 0010
x
Center Panel – Landing Gear Mechanisme
x
Het Landing-Gear mechanisme heb ik gemonteerd op aluminium hoeklijn 12x12x12mm. Het geheel is gemonteerd aan de achterzijde van het frontpaneel, met daar tussen geklemd 2 stukken dubbel geslagen fiets binnenband voor de afdichting.
Ik heb een 17″ TFT scherm vertikaal achter het Center-Paneel gemonteerd
Aan de achterzijde van het Auto Brake paneel is een plaatje plexiglas gemonteerd. Dit doe ik bij alle panelen. Plexiglas is goed te bewerken en je kunt er vele onderdelen op en in monteren, waaronder de verlichting.
x
x
MIP 0011
x
AutoBrake Panel
De afbeeldingen tonen de bouw van het AUTOBRAKE Paneel in de Center Panel van de MIP.
Ik heb andere knoppen gebruikt bij de “Speed Ref”en de “N1 Set”. Het toont een dual functie maar dat heb ik niet. Ik heb beide knoppen op 1 as en elk op die as vastgezet met een inbus 4mm boutje.
Hierna wordt een plexiglas plaat gemonteerd waarin de achtergrond verlichting zit.
De gemonteerde bedrading wordt getoond en besproken in het Menu-Item “Blue Print” onder “0011”.
x
De achtergrond verlichting bestaat uit felle warme witte LED’s 120° +/-5mm. Om een warme kleur aan de LED’s te geven heb ik ze behandeld met Talens Glasverf.
In het Menu-Item “Blue Prints” is dit nader uitgelegd.
x
MIP 0012
x
GlareShield Wing
Een prachtig voorbeeld voor de bouw van mijn GlareShield Wing vond ik op de fantastische SITE van de B737 Project Groep België.
De afbeeldingen tonen een gedeelte van de bouw van de Wing waarvoor ik vier plaatjes 12mm MDF heb gebruikt.
De plaatjes volgens het voorbeeld uitgezaagd en bijgeschuurd. In de onderste 2 plaatjes een rechthoekige uitsparing gemaakt, waarin de SIXPACK past.
Zie onder mijn Menu-Item “Blue Print” de verdere gedetailleerde uitleg.
x
x
x
MIP 0014
x
GlareShield Lights
Ondertussen de Glareshield verlichting gemonteerd.
Ik kocht daarvoor bij de IKEA een prachtig setje LED verlichting voor 30 Euries [ Aug 2010 ]
Deze verlichting komt in de GLARE SHIELD.
1 aan de Capt. zijde
2 boven de MCP met EFIS
1 aan de Coco zijde
Het setje bestaat uit een 4-tal LED strips van 25 cm lengte en heeft elk 9 heldere witte LED’s. Er zit een 220V / 12V adaptor bij en een aansluitblokje voor de 4 bijgeleverde verlengkabels. De verlengkabels met aansluit stekers zijn elk 250 cm lang. Er zit bevestigings materiaal bij. Ik gebruik de clips om elke strip vast te klikken. Je kunt ook 2 of meer strips zo aan elkaar schuiven.
Boven de MCP maak ik een gleuf waarin deze verlichting verzonken is. De strips ga ik onafhankelijk van elkaar op een DIM schakeling aansluiten. Daar gebruik ik een draaistanden schakelaar voor die de strip 3V, 5V of 12 Volt geeft. De bevestiging etc. wordt in het Menu-Item BLUE PRINT onder BLU 0030 getoond.
x
x
MIP 0015
x
Captain Panel
x
De afbeeldingen tonen het Captain-paneel.
Ik heb een 19″ TFT scherm achter het Cockpit-Paneel gemonteerd.
Aan de achterzijde van het Captain-paneel is te zien dat ik de basis-unit van de monitor vastgeplakt heb tegen de achterzijde van de monitor. Hiervoor heb ik afstandhouders gebruikt van Conrad. Als extra borg kun je er een tandenstoker doorheen steken.
CONRAD – Zelfklevende afstandshouder 12,7mm nr 542270
x
x
x
De zelfklevende afstandhouders zijn er enkel voor om de basis-unit op zijn plaats te houden.
x
x
Om er voor te zorgen dat de basis-unit van de monitor op zijn plaats blijft zitten heb ik een tent-elastiek, 3mm nylondraad en een aluminiumhaak gebruikt. Ik heb hier een verende haak contructie van gemaakt. Alle onderdelen heb ik aangeschaft bij een kampeerwinkel.
x
x
Aan de voorzijde van de monitoren heb ik met zwarte tape de verticale aluminium randen afgeplakt. Ik heb daarbij de tape 3 mm breed op het scherm zelf geplakt. Hiermee voorkom ik dat de blauwe rand van de windows te zien zijn.
De zwarte tape heb ik aangeschaft bij CONRAD
x
MIP 0016
x
Brake Pressure Gauge
x
De afbeelding laat de Brake Pressure Gauge in de MIP zien. Deze is nu geplaatst en wordt door SIOC programmering aangestuurd. De Brake Pressure reageert nu onafhankelijk op beide Toe Brakes en AutoBrake setting.
Onder het Menu-Item “Blue Print” onder nummer BLU???? kunt u de gehele bouw en montage hiervan zien.
x
MIP 0017
x
Lower MIP Capt.
x
De Lower MIP Capt. wordt modulair geplaatst. Ik heb het MDF profiel voorzien van een aluminium strip. Nu kan ik er draad [4 mm] in tappen om de Lower MIP vast te zetten. Het profiel is met een alu hoeklijn op de onder plaat vastgemaakt dmv 2 M4 inbus boutjes. Ik maak ook een Elektrisch Montage Plateau om gemakkelijk te monteren als te demonteren van de Lower MIP. Zie ook de AIR Blower.
Bij het menu item BLUE PRINT toon ik de elektrische aansluitingen en de maak van de AIR Blower.
x
MIP 0018
x
Lower MIP Coco
De Lower MIP Coco wordt modulair geplaatst. Ik heb het MDF profiel voorzien van een aluminium strip. Nu kan ik er draad [4 mm] in tappen om de Lower MIP vast te zetten. Het profiel is met een alu hoeklijn op de onder plaat vastgemaakt dmv 2 M4 inbus boutjes. Ik maak ook een Elektrisch Montage Plateau om gemakkelijk te monteren als te demonteren van de Lower MIP. Zie ook de AIR Blower.
Bij het menu item BLUE PRINT toon ik de elektrische aansluitingen en de maak van de AIR Blower.
x
MIP 0899
x
Lower Eicas
2014 – Eindelijk ben ik aan mijn Lower Eicas begonnen. Ik maak deze ook als losse Unit, die afgestemd is op de hoogte van mijn TQ en mijn MIP. De plaatjes MDF op de juiste maten afgetekend en vervaardigd. De 2 zichtbare balkjes zijn verlijmd en worden straks door 2 zwarte inbusbouten M4 40 mm als extra geborgd. Ik rust mijn BBJ2 B737-800 WL slechts met 1 FMS Panel uit. Rechts zal een bedieningspaneel worden geïnstalleerd met o.a. een Fuel Station. Tegen de tijd dat ik een 2e FMS hard nodig heb, zal deze geplaatst worden.
2016 – 2e FMS geplaatst.
x
Bouw detail
x
x
x
x
x
Op de afbeeldingen laat ik zien hoe ik een mal gebruik voor de juiste afstand van 8mm waarop de plexiglas staaf wordt geplakt. De staaf is 12x12mm. Een ideaal product om te plakken en om schroefdraad in te tappen. Ik gebruik overal M4 zwarte inbus boutjes en Loctite 406 als lijm.
x
De plexiglas staaf heb ik besteld bij www.bouwplastics.nl
x
Voor de Lower Eicas gebruikte
ik de volgende onderdelen :
MDF 8mm
Balkje 27×27 mm
MDF 20mm
Moeren M4
Inbusbouten zwart M4 40 mm
Inbusbouten zwart M4 12 mm
Afstandbusjes M4 10 mm
x
Alle onderdelen besteld bij CONRAD. Denk er om dat de inbusboutjes per stuk duur zijn, terwijl je bij het bestellen per 100 stuks nog maar een schijntje betaald.
x
B-FSC balkje 12,5x36mm
2 plastic gordijn steuntjes
Foam blokjes 20x20x4mm
Rest volgt